Total Pageviews

Wednesday 10 December 2014

Kisah Public Phone

Melintas pondok telefon kaler merah cap UK yang tersangatlah femes dalam dunia, teringat kenangan dekat sekolah dulu.. Siapa pernah duduk hostel dulu? Mesti sangat-sangat familiar dengan benda bernama public phone ni.. Ada yang kaler biru, ada yang silver biasa je dengan tempat dail tu kaler kuning kalau tak silap.. Biasa dia akan digantung dekat tiang or dinding tepi hostel atau dekat sekolah.. 

Ingat lagi dulu, sebelum balik hostel dari kampung, aku wajib singgah kedai telefon dekat bandar lama Temerloh tu nak beli kad fon.. Aku beli yang RM 10 punya selalu.. Maju sikit, beli Ring Ring Card.. haha.. Cukuplah sampai hujung bulan buat bekal sebelum balik kampung balik.. Tu kira benda wajib untuk dibeli oleh budak hostel nak-nak yang kampung bukan dekat negeri sekolah tu.. Mahal tu nak called.. Jenuh nak kumpul coins!!! haha

Ingat lagi beratur beria-ia panjang sebab nak call rumah dulu.. Sampai kadang-kadang tension dengan budak depan segala macam nak cerita dengan mak dia!!! Dahlah masa menggunakan telefon tu terhad!! Masa aku dulu, boleh called antara waktu lepas riadah sampailah sebelum maghrib, lepas prep malam, dan juga Sabtu Ahad luar waktu prep dan gotong-royong.. Telefon pulak tu, ada empat je kalau aku tak silap.. Dua boleh guna both coins and card, lagi dua, guna card je.. Tapi selalu, bukan kadang-kadang, dua je yang boleh pakai.. Dahlah students aspuri tu ada dekat 300.. Macam mana tu?? Aku bukanlah jenis yang bergayut lama gila, takat tanya khabar je.. Tapi, kalau dah kena tunggu sampai setengah jam lebih, memang selalulah aku missed nak called family aku.. haha..

Itu semua kenangan masa dulu.. Kenangan manis duduk di hostel.. Tapi budak sekarang, mungkin tak rasa dah semua tu.. Pergi sekolah boleh bawa handphone.. Social media banyak je nak chatting dengan parents, tak payah nak called bagai.. Zaman aku dulu, kitorang satu sekolah buat petition nak bawak handphone ke sekolah.. Last-last, pihak sekolah kasi student SPM je yang bawak sebab senang nak called parents tak payah beratur sebab tau kalau boleh setiap jam nak lapor itu ini, ok ke tak nak hadapai exam tu.. haha

Public phone sekarang, mungkin dah jadi bahan pameran je macam yang dah jadi di UK.. Tempat orang ambil gambar bagai.. Berapa ramai kat sini yang tau nak guna public phone tu? Silap-silap, ada yang tak tau pun mana nak sumbat coins.. Ya, teknologi itu ada.. Tapi, cuba bayangkan kalau tiba-tiba kita dalam kecemasa, and we need help.. Tapi, kita kat satu area yang takde 3G, 4G bagai.. tenet pun tenat.. Yang ada cuma tiang yang ada sangkut public phone tu.. What will you do then? 


2 comments:

  1. assalam..temerloh kampung di mana?sy pun dl sek smkt..

    ReplyDelete
    Replies
    1. dulu sekolah kat temerloh..kampung bukan situ

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...