Total Pageviews

Monday 29 December 2014

Women and Their Handbag's Obsession


Temankan mak aku shopping, tetibe aku jadi terlintas dengan persoalan ni.. Sebelum-sebelum ni pun.. Bila ada member minta ushakan handbag, aku jadi pelik.. Ada apa dengan handbag? Apa yang bestnya? Sampai ada yang boleh terbawak mimpi mengigau-ngigau kadang tu sebab berkenan sangat-sangat dekat handbag yang dia baru nampak dekat tenet..


Ada apa pada handbag yang rupa-rupanya ada pelbagai jenis rupanya.. Ada clutch, ada tote, etc.. Yang aku tau, sling bag je~~ haha.. Dari mana datangnya segala macam jenis handbag ni? Sampai ada orang tu, lain function, lain beg yang dia bawa sebab nak kasi sesuai dengan tema function tu.. Tak faham aku~~ 


It's not cheap thingy yang kaum wanita ni gilakan.. Ada tu, sampai cecah 4 angka!! Ada member pernah minta tengokkan handbag LV.. Aku dengan marahnya balas kat dia, " Kau gila! Aku lalu depan kedai LV tu pun jauh2, kadang tu buat detour kalau boleh memang tamau lalu depan kedai LV tu!! SERAM!!!" It's not a joke.. Serious.. Harga satu handbag LV tu, biasiswa aku 3 bulan pun belum tentu cukup nak beli.. And, when people said, " Alaa, baru RM1700".. To me, itu dah sangat mahal ok!!! Gaji sebulan aku kerja kejap dulu..


Adakah aku sebenarnya yang 'alien' atau mereka sebenarnya? Ada yang kata aku ke'lelaki'an, sebab tu tak pernah nak kisah pasal benda ni.. Yeke? Aku dari sekolah dah pakai kasut kulit, siap heels lagi satu setengah inch (tu pun pasal pengetua wajibkan!!!).. Polo je kasut aku dulu.. Tak pun, BUM.. Memang tak aku nak pakai cap BATA tu.. haha.. Beg aku dulu pun, masa kat UiTM, tak mainlah canvas or simple backpack yang printed Adibas tu.. Aku standard BUM selalu.. Leather pulak.. Siap shining lagi logo BUM tu kena cahaya matahari.. 


Tapi, aku pakai kasut tu sampai dah koyak bin rabak siap ternganga mulut dia.. haha.. Baru beli baru.. Takdenye aku nak ada 3-4 pasang kasut kulit cenggitu.. Beg tu pun, dah koyak, baru pandai nak beli lain.. Ada sekali tu, putus tali!!! Sebab bawak laptop dengan buku banyak2.. haha..


Tapi tulah.. Bila difikirkan balik.. Every single person on Earth ni, ada masing-masing punya obsession.. Ada yang suka kumpul gajet.. Ada yang suka kumpul baju.. Ada yang suka kumpul cap.. Ada juga yang suka kumpul buku (Like me!!!!! haha).. Dan macam-macam lagi.. Ni bukan zaman kita kecik-kecik dulu, " Hobi saya mengumpul setem.".. Zaman berubah.. So do people.. Bila kita dah menginjak dewasa, keinginan jadi lain.. Duit dalam bank dah jadi kepuk-kepuk.. Sendiri punya pulak.. Kalau dulu, duit parents, sekarang duit sendiri.. Suka hatilah nak belanja macam mana.. Kan? 


Cuma, ralatnyalah duit tu.. Kalau yang beli cash dan mampu tu, takdelah kisah.. Kalau yang jenis tak mampu tu? Sampai ada yang siap berhutang bagai.. Kan ke dah jadi suatu yang sangatlah pelik.. Kalau beli kereta or rumah berhutang, nampak logik sebab benda tu kadang sampai ratus ribu (juta pun ada).. Tapi bila benda kecik bernama handbag, memang tetibe banyak je tanda soal atas kepala ni.. Adakah handbag kini sudah diupgrade statusnya kepada keperluan sebenarnya? 

Aku akhiri post kali ini dengan serangkap quote from an infamous American author (he was novelist, journalist, poet, columnist, etc.. banyak kerja pak cik ni!!!) tentang human and their obsessions:



P/S - Masih musykil kenapa handbag lagi mahal dari harga Honda Icon aku dulu..

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...