Total Pageviews

Wednesday 19 February 2014

We Are What We Do

ahaks..my recently favorite quote~~we are what we do..kita adalah apa yang kita buat..in other words, apa yang kita buat tulah, diri kita yang sebenar..bukan apa yang orang lain suruh, bukan apa yang orang lain kata 'you need to do this'..

our life, depends kat diri kita sendiri..kita yang tentukan apa yang kita nak buat..kita yang tentukan apa yang diri kita suka..bukan orang lain..even macam mana lama pun orang tu makan garam (or gula?) lebih banyak dari kita, kita yang tau diri kita sendiri..

potensi dalam diri kita, takde siapa yang tau..takde siapa yang boleh baca diri kita sendiri, melainkan diri kita sendiri..takde siapa yang kenal diri kita melainkan diri kita sendiri..even seberapa lama orang lain tu kenal kita..mereka takkan tau apa yang ada dalam hati kita..dalam fikiran kita..

dah kenapa aku mengarut tiga paragraph kat atas ni? haha..just terfikir sambil2 tengok drama Doctor X..takde kaitan pun dengan drama tu..cuma, main character dalam drama tu, dia akan accomplish apa yang dia rasa dia confident yang dia boleh buat..seteruk macam mana orang layan dia..macam mana orang lain tak confident dengan dia punya kebolehan, she knows herself better than anyone else..even in the final episode, bila ada one surely failed operation, and her own mentor also say that she'll failed if she operate the patient, she sticks to her decision..and yes, she's a surgeon yang hobby di masa lapang is, performing a surgery..all her life, she's doing this one thing that she loves..

and, aku jadi terfikir, bukankah nature manusia seharusnya begitu? our own life, patut kita isi dengan benda yang kita minat dan suka nak buat..that minat and kesukaan tu, patut jadi our life..betul tak? bukan nak kata diriku ni dari kecik memang buat benda yang aku suka..tak jugak..takde manusia yang lahir2 terus tau apa yang dia besar nanti nak jadi apa..haha..

aku pernah nak jadi scientist, standard cita2 budak sekolah rendah..betul tak? bila cikgu tanya, cita2 apa, confirm jawapan paling famous masa zaman aku kecik2 (at least the 90s babies) are doctor, scientist..dua tu paling femes..haha..dan aku pernah ada cita2 nak jadi geologist..haha..which is ridiculous sebenarnya..ahaks..entah macam mana boleh terkeluar idea nak jadi geologist, entah~~haha..in the end, takde pun aku work towards a scientist or even geologist..jauh menyimpang~~

penting sebenarnya nak kenal potensi diri kita untuk kita tau apa yang kita suka nak buat ni..macam aku, after result spm keluar, uhuk2, memang aku terus lari dari science's stream..haha..means, apa2 yang ada kaitan dengan fizik, kimia, bio, aku terus tolak tepi..kenapa? tengok result spm pun, aku tau aku tak boleh nak bawak that subjects anymore..biarlah orang kata yang aku budak sbp dah kenapa tamau amek sains..pedulik apa aku! aku tau apa yang aku boleh, dan tak boleh bawak..haha..

nak kenal potensi diri kita senang sangat..and, spm is one of the platform untuk kita tau apa potensi yang ada dalam diri kita..kenapa? sebab spm tu yang akan kita guna untuk masuk uni..untuk pilih course yang akan tentukan kita punya future..takat pmr tu, tak penting mana..spm is the real deal..tengok result spm, kita boleh tau apa yang kita boleh buat, dan tak boleh buat..kalau dah subjek 4 berhantu tu semua tak dapat A, silalah elakkan course yang ada kaitan dengan mereka..haha..kalau spm punya level pun tak boleh A, ni kan nak study lagi dalam pasal subjek tu? dah sah2 Allah tunjuk yang kalau failed tu, maknanya tak boleh bawak..why bother?

dan kenapa aku kata penting untuk kita buat apa yang kita suka? supaya kita rasa satisfy dengan hidup kita..rasa puas! hidup takde regret! dan takdelah nanti dah kerja, asyik merungut je..lepas tu, dok ngutuk bos..tu yang jadi terasa gaji tak cukup2 tu..dah kerja takde keikhlasan..tak barakah..cuba kalau kita buat benda yang kita suka buat..terasa cukup je duit gaji tu..hari2 datang ofis happy je..tak terasa lama pun  stay at office 9-6..siap rajin lagi buat OT..haha..

jangan biarkan anyone atur our own life..tak guna kalau kita ikut apa yang orang lain suruh kalau kita tak suka pun benda tu..be firm on this..tak suka, kata tak suka..be rational..we live for our future..hidup kita buka takat present day je..tak guna sekarang rasa happy kalau masa depan nanti kita regret..



1 comment:

  1. suhairi mat ludin1 March 2014 at 17:09

    Keyakinan diiringi usaha campur tawakal hasilnya akan cemerlang. Kami yakin dgn keputusan awak. All the best, may Allah bless you

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...