Total Pageviews

Saturday 14 June 2014

ME IN EDINBURGH PART 15: Getting Ready for Ramadhan


lebih kurang 2 weeks lagi, ramadhan bakal menjelma.. tak kiralah dimana jua kita berada, still, Ramadhan is the same to any Muslim.. bulan penuh barakah..yang kalau boleh perlu kita isi dengan segala amalan sebab pahala berlipat ganda ketika itu..


ok, tutup cerita pasal tu..bukan nak kasi introduction bout Ramadhan, aku nak cerita pasal me fasting here in Edinburgh.. guess how long will I be fasting? It's 19 hours ok.. Subuh start at 2.50 am macam tu, and the Maghrib is around 10 pm.. bayangkan betapa lamanya diriku puasa.. plus, the Isyak will only be at 11 pm.. so, aku Isyak, tarawikh semua, dah nak kena sahur..haha.. it'll be a long day for me..


but, sesuai dengan tajukku, Getting Ready for Ramadhan, aku telah pun cuba berpuasa..haha.. nak tengok tahan ke tak.. awal dulu, macam tak larat jugak.. masa Rejab ada dah try.. tapi lama-lama, jadi ok, tak kisah sangat puasa lama pun.. because, sini takdelah cuaca panas kasi minta air je selalu.. ok je.. plus, aku pun, banyak je habiskan masa dekat computer room dekat my school siapkan dissertation.. so, tak sedar pun masa berlalu.. haha


and, aku juga menerima bungkusan with love from Malaysia.. haha.. ibuku hantar serunding for Ramadhan sebab aku cerita takut tak sempat nak masak bagai for Sahur, ada serunding, tinggal capai je.. haha.. puasa, memang wajiblah ada serunding kan? haha.. sampai 2 kg ibuku hantar..haha..


untuk Ramadhan juga, aku turut menerima jubah kaler hitam for tarawikh mungkin.. haha.. walaupun rasanya aku tarawikh dekat bilik je, tapi, mana tau kot-kot rajin pulak certain hari nak pergi merasa imam omputih pulak kan? haha..


juga, memandangkan diriku akan menyambut Syawal disini, aku turut menerima my fav tat nenas!!!! yeay!!! aku just minta serunding je hari tu, tak sangka tat nenas pun dapat.. haha.. tapi kan, rasanya belum start puasa, insyaAllah habis dah tat nenas tu aku tibai.. haha..


dan juga, aku menerima baju raya yang mungkin sedondon dengan family di Malaysia sana.. haha.. kaler cekelat..haha.. even rasanya aku raya dekat depan laptop je, tapi, haruslah aku pakai baju raya kan? haha.. feeling tu harus ada macam mana pun~~


berbalik pada persediaan untuk Ramadhan, ianya lebih kepada persediaan mental.. kena kentalkan hati ni.. sekarang ni, maybe ok.. nanti masa Ramadhan, dugaannya banyak, mana tau? tengah jalan2, ada nampak orang makan aiskrim (summer kan? haha) bagai, kot terliur ke.. tengah jalan2, ada bau ayam gorenglah, itulah inilah, haha..orang sini, bukan macam kat Malaysia, Ramadhan tutup restoran.. takde makna!! haha..


dan juga, this will be my first Ramadhan yang berjauhan dengan family.. err, tolak masa sekolah and uni dulu.. sebab dulu, even jauh pun, still, boleh je kadang tu family datang, dapat balik rumah..tapi, ni lain.. sendirian je.. tak boleh nak balik ke apa semata nak buka puasa sama..huhu..


hopefully, everything will be good for me.. insyaAllah~~ semoga Ramadhan kali ini lagi lebih bermakna untuk diri ini~~


btw, sebelum terlupa, pesanan penaja, to anyone yang nak tau how to post a parcel to UK, boleh buka website Pos Malaysia, pilih kiriman antarabangsa.. macam yang aku ni, pakai poslaju..dalam 5 days sampai.. dia ada banyak jenis..ada yang pos biasa, pakai laut, dalam 3 months ada tu baru sampai.. ada yang sebulan baru sampai.. banyak jenis.. but, one thing for sure, kalau nak pos makanan like my mom did, sila bungkus tebal2, then, jangan declare its a food.. declare as baju ke, buku ke, or anything, but not food.. sebab UK sangat strict bab2 makanan nak bawa masuk negara dia ni.. kalau naik flight pun, kadang bermasalah juga.. haha..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...