Total Pageviews

Friday 22 August 2014

140815 - 140816: 29 Hours in Oslo, Norway


Alhamdulillah, diriku diberi peluang oleh Allah swt untuk menjejakkan kaki di bumi Oslo, Norway. One of the Vikingdoms yang terletak di Scandinavian. Aku memang dah lama plan nak ke Norway, cuma tulah, kekangan masa. Bila dissertation dah submit, terus je aku beli flight ticket and book hostel.. hehe..


Oslo, kalau orang dengar aku kesana, semua pakat tanya, " Apa ada dekat Oslo?". Well, honestly I don't know. Aku pun tak tau kenapa aku memang sangat teringin untuk kesana. Entah apa yang buat hati ni tertarik sangat untuk ke bumi yang terkenal dengan dia punya salmon fish tu. haha.. But, I can tell you, it's worth to pay a visit there. Even for a day, believe me, it's way better than Paris.


The city itself, sangat-sangat tenang. Aku suka semua pasal Oslo. From transportation to its people. InsyaAllah tiada siapa yang akan sesat di Oslo. Dia punya public transport sangat efficient. Dengan map yang sangat mudah dibaca dan tak complicated, everything was easy in Oslo. Just jump into any bus, tram or metro, insyaAllah sampai ke hala tuju yang kita nak pergi. The stations are all very near, I mean, sangat-sangat dekat dengan tourist attractions dia. Kalau Edinburgh ialah bandar yang direka untuk walking distance dimana semua attractions boleh jalan kaki je sebab sangat dekat to each other, Oslo kota yang direka dengan semua attractions sangat accessible dengan any public transportation. And, this will save our energy very much, tak payah susah-susah jalan kaki. haha..


What I love about Oslo is also the fact it is surrounded by sea. Macam yang aku kata tadi, it is a Vikingdom. So haruslah dia memang surrounded by sea kan? haha.. plus, dah sah-sah Scandinavian countries memang pulau.. Oh, lupa nak explain, Scandinavian countries ni termasuklah Norway, Sweden dan Denmark. Diorang kira share same culture adapted from Germany. Sambung cerita pasal laut, one of the public transports dekat Oslo is boat. So, boleh naik boat untuk pergi to certain tempat macam kita naik bas or train. Menarik kan? Aku ada jugak chance naik boat itu hari nak balik dari museum untuk ke city centre balik. haha..


Ok, dari tadi aku cerita pasal Vikingdom, Vikingdom. What is the proof yang Norway ni, Vikingdom? haha. Proofnya ialah, dia ada Viking Museum yang tunjuk 3 bijik kapal besar yang digunakan oleh golongan Viking untuk belayar dulu. But, dia punya pengakhiran ialah sebagai kapal untuk menyemadikan mayat. Seram tak? Dia tak tanam or bakar, mayat2 tu dihanyutkan bersama-sama dengan kapal tersebut sampailah mereka tersadai in the middle of nowhere. Ada dia tunjuk rangka manusia yang dihanyutkan dalam kapal-kapal tu. And, until today, mereka masih lagi menyiasat identiti mayat tersebut sebab every kapal dia kira macam ada ciri tersendiri. Salah satu kapal tu, sangatlah luxurious dan mereka berpendapat mayat yang dihanyutkan was someone important with her maid, kot? Entahlah. But, what interesting is, ada satu mesej yang ditinggalkan pada salah satu kapal. Sampai hari ni, mereka tak dapat tafsir apa mesej yang ditinggalkan tu. Tapi, pada aku, it looks like 'Alif Lam Lam Ha'. Cuba korang tengok pic dibawah. 



Apa lagi menarik dekat Oslo? Hmm. Pada aku, yang paling best is the Viking Museum. Ahah! Dia ada juga Kon Tiki Museum yang tunjuk kapal diperbuat dari rotan yang pakcik Thor Heyerdahl guna untuk belayar demi mencari bukti yang sebenarnya kebanyakan benua sebenarnya diterokai manusia dari Polynesia. Dia buat macam tu sebab masa dia tengah explore satu tempat, ketua penduduk kat situ kata, atuk dia asal dari tanah diseberang laut. Jadinya pak cik Thor ni terfikir yang mungkin Barat sebenarnya diterokai oleh orang Timur. Pak Cik ni juga nak buktikan yang Egyptian punya boat dulu2 tu, boleh je pakai dekat Pacific Ocean instead of Nil River only. Tu yang dia gagah nak buat ekspedisi tu. Apa yang menarik, was his crews. Dia juga nak buktikan yang even kita berlainan bangsa dan agama, kita boleh je work together. Kapal beliau dibina oleh Muslim people, aku lupa negara mana. Yang design, omputih. Then, crew dia pun, dari macam2 negara. Dia nak buktikan yang faith kita pun boleh motivate kita. Ada dia tunjuk gambar a Muslim crew solat atas kapal tu. 


Lagi satu yang menarik is, Fram Museum. Muzium ni tunjuk kapal ekspedisi ke kutub. Ini kira ekspedisi ramai2 pakar bidang masing2 untuk buat eksperimen. Macam bidang aku, mereka kaji solar astronomy bagai dekat kutub tu. Ada macam-macam lagi bidang yang turut serta untuk membuktikan teori masing-masing. The museum bagi aku, best sebab dia kasi kita masuk kapal ekspedisi tu dan tengok sendiri interior dalam tu macam mana dan life dalam tu dulu. Apa yang mereka buat. And, how did they live in the ship for months. 


Ada lagi satu museum, Folkmuseum. Ni open air muzium yang tunjuk culture and history of Norway dari zaman batu sampailah sekarang ala-ala Taman Mini Malaysia at Melaka tu. From rumah papan sampailah ke rumah batu, in the old town dia. Semua ada. And, aku sangat suka dengan kecomelan rumah2 yang ada di Norway, seriously. Ada satu rumah tu, sejibik macam rumah Melaka (Limas kot nama dia). Dan, rumah kat Norway, kecik je. Semua seruang. Macam chalet dekat tepi pantai tu. haha.. But, this museum is really nice sebab dia ada buat free shows kadang2 untuk tunjuk their cultures etc. So, aku sempatlah tengok tarian traditional diorang. haha..


Ahah! Lupa pulak! Aku ada pergi castle Norway masa zaman dulu-dulu. Nama dia Akershus Slott. Dalam castle ni, ada makam dia punya raja yang pertama berasal dari Denmark. Raja ni diperintah oleh ayah dia untuk memerintah Norway masa dulu. So, setiap kali dia datang Norway, dia akan stay dekat istana ni. Anak dia, is the first prince of Norway yang lahir memang dekat Norway after decades. Tu yang masa anak dia lahir, pekerja istana semua happy sampai buat satu binaan crown dekat dalam istana tu. I love the castle, tapi tulah. Seperti semua castle2 lama, standarlah kalau agak anker sedikit sebenarnya tempat tu. And, I can feel the aura though. SERAM!!!


Overall, Oslo is a very nice city. Sangat-sangat best for sightseeing. Cuma barang tu amatlah mahal! Aku berjalan, sebab nak jimat duit, aku beli 24-hours pass yang allow aku untuk naik semua public transport for free dan juga masuk attractions dia tak payah bayar. Tu yang best! NOK 290 je. Kalau tak, sekali naik public, aku kena NOK 30. Tu belum kira tiket nak masuk mana-mana tu. So, dengan pass tu, dapatlah aku naik bas berkali-kali, plus tram dan juga boat. Aku juga masuk enam kot attractions dia. And, the city, buat aku terfikir tentang banyak perkara. How did people manage to sail with the boat only? Tengah laut yang sangat bergelora macam tu. And, how can Vikings rule the world before? Kapal mereka kalau tengok, takdelah macam battleship macam yang digambarkan dalam filem. (it's different than Swedish ship which I will write about in the next post, insyaAllah). Every architectures amaze me. Every single thing is different from one another. There is no duplication. Dalam castle tu, segala perabot dia lain2 reka bentuk. Dalam Viking Ship, dia ada tunjuk kepala kapal yang letak dekat penjuru kapal, semua beza. Takde yang sama. Oslo makes me think, how brilliant people can be under His will. 

Teaser for the next post.. 

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...