Total Pageviews

Tuesday 3 March 2015

Should I Regret on NOT Getting Straight A's in SPM

I've written a post years back entitled "Why I Never Regret NOT Getting Straight A's in SPM". haha.. it was like an opposition point of view yang kalau parents or cikgu2 sekolah baca memang rasa nak je pelangkung aku.. The thing is, I'm just being truthful.. Jujur tentang apa yang aku rasa tanpa menipu diri sendiri yang dah sah-sah average ni kan? haha..

So, to adik2, what is your answer to my question? Should you regret? Or not? Want to know my answer? No, I'm not regret. Mungkin ada rasa regret tu sikit-sikit. I've been thinking. Kalaulah aku punya result SPM dulu straight A's, tak payah aku susah-susah amek master bagai semata nak add value pada diri sendiri. Kalau aku dapat straight A's, mungkin aku dapat masuk course yang kedengaran elite, dan gaji starting pun tinggi. Mungkin juga aku punya banyak masa nak cari jodoh bagai sebab tak payah nak struggle gila-gila untuk dapat pointer gempak supaya senang nanti nak further study. Mungkin......

Tapi tulah, dalam hidup kita, we should always face the reality. Be positive. The reality is, my SPM result, was really bad, consider that I was studying at one top rated school. So, am I regret? Yes, I am. For few days je pun. haha.. I'm a very positive punya manusia. Benda dah jadi, buat apa dikenang. So, atur plan B. Luckily, one of my teachers, told me; " Saya suka lagi student yang tak dapat straight A's sebab dia dapat tengok straight apa dia punya kelebihan. Kalau yang dapat straight A's ni, dia sendiri confuse sebab dia semua boleh buat." 

Tu jadi aku punya pembakar semangat sampai sekarang. And, I always told sedara mara aku yang masih sekolah pasal ni (and their parents marah aku balik!!! haha). Tapi, betul apa dia kata. Kalau kita dapat sikit A, we'll know mana kita punya strength. Kalau dah sah2 science's subjects tu semua tak dapat A, sila jangan mengada-ngada nak apply science's courses masa dekat uni, I've told myself masa tu. I knew exactly that, kalau aku amek sains punya courses, confirm aku tak abes study. haha..

To found your match in heaven punya bidang yang sangat-sangat suit you, will make you enjoy your university life more than anyone else. Bayangkan kalau kita kena study satu benda yang kita tak minat pun, bestkah itu? It is vital to enjoy your life, kan? Takdelah nanti ilmu yang masuk tu, buat untuk jawab exam je. Semata nak dapat ijazah je, tapi tak reti nak apply dalam daily life. 

I really love geomatik. Aku punya passion dalam bidang ni, sangat, I mean, S-A-N-G-A-T dalam. Aku suka bila dapat explain itu ini dekat family aku bila dulu isu Batu Putih, bila ada isu orang mengamuk sebab tanah kena ambil, etc. Kalau aku dapat straight A's dulu, dah sah-sah bidang geomatik ni aku tak pandang. Haruslah aku terus pandang medic, engine or even law. Mungkin aku langsung blur bila orang tanya kenapa dia sakit perut, tak reti aku nak diagnos sebab I'm so not into human anatomy. haha..

Aku bukan nak kata mereka yang result gempak tu entah apa-apa, no, I'm not booing them. Tapi, aku just nak kasi tau pada mereka yang dapat result yang tak berapa nak cantek, SPM, bukanlah pengakhiran semuanya. Bagi aku, SPM tu macam exam yang nak kasi tau dekat kita, besar nanti kita nak jadi apa. Clearly tunjuk potensi yang ada dalam diri kita.

Aku selalu percaya, Allah knows the best for us. Dia je yang paling tahu segala macam pasal kita. And, He decides everything for us. Baik pada Dia, baiklah untuk kita. Dia takkan bagi sesuatu yang diluar kemampuan kita untuk handle benda tu. Semuanya datang dariNya. We never know. Kadang-kadang, apa yang kita rasa best je untuk kita tu, is not for us. Tapi, apa yang kita rasa macam serabut kepala je, it yang dah Dia tentukan untuk kita. Remember the road not taken punya poem? My favorite poem tu. Siapa yang follow blog ni, mesti tau, I love quoting this poem. 



Yes, maybe the road yang kita nampak rough, tu, is better for us. Sebab disitu letak redhaNya. Itu jalan yang dah Dia tentukan untuk kita. Mungkin ia perlukan effort lebih untuk kita. But, remember, effort never betray us. No matter how rough the journey is, tak kira macam mana gelap pun jalan tu, we'll reach the destination. And, kejayaan yang kita capai dengan struggle separuh mati tu, sangat manis sebenarnya. All the pains, will be rewarded. Mungkin terlambat sedikit untuk kita rasai (kalau dapat result SPM gempak, the road will not be this tough), tapi, macam aku kata tadi, ini jalan yang Allah dah tentukan untuk kita. We're chosen by Him, cause He knows, we're stronger. We can manage, insyaAllah. 

Dare to dream. Ingat post aku pasal aku punya mimpi, The Average Dream? I'm a dreamer. Aku punya will, sangat strong! Sebab dalam hidup kita ni, selalu apa yang kita paling nak dalam dunia ni, for sure kita akan struggle gila-gila kan untuk dapatkannya? So am I. When I say I want something, aku akan pastikan aku dapat benda tu. Sebab aku percaya, Allah tahu apa yang kita paling nak dalam dunia, dan Dia akan pastikan usaha kita, being rewarded. Tiada yang mustahil selagi kita yakin padaNya. Dia maha mengetahui segalanya. 

Just, be thankful. It is better to fall. Tak salah pun jatuh sekali. Sebab one that felt the pain before, will be thousands time better dari mereka yang tak pernah rasa ada di bawah. Tapi, jangan lupa untuk bangun balik to reach the final destination. Tak kiralah berapa kali kita jatuh lepas tu, tersadung, terjelepok, tergolek, just, bangkit balik.


6 comments:

  1. hi! i love about ur posts.. saya lepasan spm this year and saya pon average student juga. hehe.. like u said.. 'i am glad to be average student' so am i.. and ur posts really make me inspire not to give up easily.. thanks!

    ReplyDelete
  2. Blog "Dari Jitra ke London" (Google) pun seronok juga dibaca sebab menceritakan perjuangan dan penderitaan seorang pelajar SPM yang hanya dapat 2A tapi dah berjaya buat Degree, Master dan PhD dari universiti2 terkemuka di United Kingdom.

    ReplyDelete
  3. blogwalking pasal nak study obersea jumpa blog ni...sgt helpful...nice reading your post sista...;))

    ReplyDelete
  4. assalamualaikum sis, best gila kalini punya post. haha, saya dah lama hiatus from blogging world ni lepas spm tahun sudah, tuptap harini saya terpanggil nak bukak dek TM streamyx saya yang letups2 laju dia. saya spm lepasan 2014 sedih jugak saya tak dapat beat kakak saya yg straight A's sekarang dia budak A level insyaallah dia akan fly tak lama lagi ke UK. sPM saya dapat 6A dan saya budak akaun, ye saya average je punya budak. rasa manis gila perit jerih saya study dgn kengkawan dulu kat sekolah dapat hasil yang macam ni, berbekal niat Kat hati buat semata kerana allah and sebab parents rasa gila tak menyesal pun tak dapat straight A's, paling saya ingat masa saya baca blog akak yg pasal average student tu. mmg saya tak pernah buat parents happy dengan result exam yg besar-besar, tapi impian nekad, inspirasi blog akak buat saya percaya impian kita mmmg boleh dicapai kalau kita betul nak kannya. thanks kak, semoga akak dapat post banyak lagi inpirasi buat kami. salam ukhuwah dari Malaysia untuk akak di UK. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. I'm in Malaysia already lah~~ haha..insyaAllah, kejayaan tu pasti akan datang..ok lah tu dapat 6A..banyak jugak A..Allah bagi macam tu, sebab tak nak kita pening2 nanti nak pilih course..dapat result macam tu, sebenarnya, kita boleh tau kelemahan kita kat mana..so, avoid the courses yang related to subjects yang you tak dapat A..tu future yang dah Allah tentukan, insyaAllah..Dia maha mengetahui..He knows the best for us, always..

      Delete
  5. Akaaaaaaakk how to contact you. Please email me. Banyak benda nak tanya natasyapink@gmail.com

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...