Total Pageviews

Sunday 23 June 2013

JEREBU

pagi tadi, bangun tidur je, ada bau asap..kuat sangat!!! so, aku pun bukak tingkap..and guess what?? i can't see anything!!!huhu..bukit kat belakang rumah aku langsung tak nampak..sedih..huhu..




jerebu adalah satu fenomena dimana atmosfera udara kita diliputi debu, asap dan bendasing lain yang membuat ruang udara kita kabur..dah tak nampak awan as usual..benda ni berlaku mainly pasal pembakaran terbuka..





tahun 1997, masa aku darjah satu, aku ingat lagi aku pergi sekolah, pakai mask..haha..jerebu masa tu, boleh kata kuat jugalah..tapi, masa tu takde pulak sekolah dapat cuti..haha..based on wiki, after this phenomena, negara2 ASEAN telah menandatangani satu perjanjian bernama ASEAN Agreement on Transboundary   Haze Pollution pada 2002.





tahun 2005, masa aku form 3, masa ni aku kat pahang..sekolah kat sana..so, tak dapat cuti..huhu..btw, 2005, jerebu jadi pasal kebakaran hutan at sumatera n kalimantan..so, selangor yang memang menghadap kepulauan tu diisytihar darurat..



tahun ni, jerebu berulang lagi..last week, dah start..tapi awal minggu ni, johor diisytihar darurat dulu dan perintah larangan pembakaran terbuka dikeluarkan..khamis hari tu, rawang dah start dah jerebu..dengan ada orang tak faham bahasa pergi bakar sampah..jumaat petang, keadaan semakin teruk aku tengok..and semalam, lagilah teruk..dan pagi tadi, aku bangun pagi, memang dah bau asap..huhu..



apa effect jerebu ni dekat kita?? well..basically ia akan buat mata kita pedih..seriously, aku rasa macam malas gila nak bukak mata pagi tadi!!! pedih!!!haha..tekak sakit..n, tak tau apsal, dia buat kepala aku pening??haha..

so, untuk elakkan benda2 ni, aku nasihatkan semua orang, kurangkan aktiviti luar..pasal tu government kasi cuti..bukan saja2 ok..haha..banyakkan minum air..hilangkan sakit tekak tu..haha..pakai mask..tu paling penting tamau kasi itu asap masuk dalam respiratory system kita..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...